Uwaga: Te artykuły mają na celu pomóc czytelnikom w lepszym zrozumieniu ksiąg Starego Testamentu. Ich przeznaczeniem jest przegląd i podsumowanie zawartości, oraz zorientowanie czytelnika tak, aby zrozumiał dlaczego to co czyta zostało napisane i jak zostało napisane.
W celu najlepszego wykorzystania tych artykułów, wybieramy księgę do przeczytania i najpierw zapoznajemy się z odpowiednim artykułem, wyszukując wskazanych wersetów. Warto jest odnotować chronologię oraz umiejscowienie danej księgi względem pozostałych. (Są dostępne omówienia różnych fragmentów Starego Testamentu, pomocne w tym przypadku.)
Zapoznaj się ze słowami kluczowymi i wybranymi wersetami księgi i postaraj się mieć je w pamięci podczas czytania. Zwróć uwagę na pytania dotyczące interpretacji oraz zagadnienia, które podejmuje księga. I wreszcie – dobrze jest mieć na myśli nić przewodnią, która jest obecna w każdej księdze Starego Testamentu, czyli historię Jezusa. Nie jest to zwykle główny wątek ksiąg, ale warto mieć go na uwadze, ponieważ spaja całą Biblię i przypomina nam, po co została ona napisana.
Księga Ezdrasza
- Autorstwo: Ezdrasz
- Tytuł: „Księga Ezdrasza”
- w Pismach hebrajskich, jest połączona z Księgą Nehemiasza
- Data: 538–430 p. Ch.
- Słowo kluczowe: Jeruzalem
- Wersety kluczowe: 1,3; 2,1; 6,21–22; 7,10; 9,4; 10,3
Kwestie interpretacyjne
- 3 Księgi historyczne napisane po niewoli
- Ezdrasza
- Nehemiasza
- Estery
- 3 Księgi prorockie napisane po niewoli
- Aggeusza
- Zachariasza
- Malachiasza
- Kim był Ezdrasz? • Ezr 7, 1–6
- Kapłan
- Uczony i biegły w Zakonie
- Powróty do Jeruzalemu z niewoli
- Pierwszy opisany w roz. 1–6: od r.537 p. Chr.
- Drugi z udziałem Ezdrasza w roz. 7–13: od r. 458 p. Chr.
- Główne tematy
- Bóg jest wierny swoim obietnicom, a jego łaska przewyższa jego gniew
- Opatrznościowe działanie Boga nad ludźmi Swoimi przez pogańskich królów
- Izrael ma być wierny przymierzu • 6, 21
- Wierność okazana przez uwielbienie
- Główną cechą uwielbienia jest radość • 6, 22
Chrystus w ST
- Bóg dotrzymuje swoje obietnice wobec Dawida dotyczące Mesjasza, ziemi i Świątyni
- 9, 8–9