Pierwsza Księga Mojżeszowa

1 Mojżeszowa

    • Autorstwo: Mojżesz. Sceptycy w 19 wieku postulowali, że Mojżesz nie był autorem Pięcioksięgu, ale nie ma solidnych dowodów na taką teorię, a ostatnio, nawet sami sceptycy nie bardzo skłaniają się ku takiej teorii. W końcu, nie ma żadnego powodu by wątpić w słowa Jezusa, które są bardzo istotne w tej sprawie: (Ew. Jana 5, 46: „Gdybyście bowiem wierzyli Mojżeszowi, wierzylibyście i mnie. O mnie bowiem on napisał.”). Ale fakt, że jest autorem nie oznacza, że nie miałby innych źródeł – i napisanych i ustnie przekazanych. Nawet taki wyraz, powtarzany kilku razy w tej księdze, „oto dzieje rodu”, albo „takie są dzieje rodu” sugeruje, że były spisane źródła, z których korzystał Mojżesz, gdy pisał swoją księgę.
    • Tytuł: „Rodzaju” albo „Genesis”. Po hebrajsku, tytuły księgi pochodzi (według zwyczaju) od pierwszego słowa napisanego w księdze. W tym przykładzie, to słowo znaczy „początek”, albo „początki”, stąd pochodzi tytuł „Genesis”. W Biblii Tysiąclecia ma tytuł „rodzaju”.
    • Data napisania: około 1500–1400 przed Ch.
    • Kluczowe słowa: pokolenie, dzieje
    • Kluczowe wersety: 12, 1-3; 15, 1-21; 17, 1-9

Układ

4 główne wydarzenia: Rozdziały 1-11

    • Stworzenie świata i człowieka • 1–2
    • Korupcja człowieka—upadek • 3–5
    • Zagłada człowieka—potop • 6–9
    • Rozproszenie człowieka—narody • 10–11

4 główne osoby: Rozdzały 12-50

    • Abraham, ojciec wiary i narodów • 12–23
    • Izaak, syn obietnicy • 24–26
    • Jakub, intrygi i karcenie • 27–36
    • Józef, cierpienie i chwała • 37–50

Temat

    • Błogosławieństwa (posłuszeństwo) – Bóg błogosławi Abrahamowi, a Abraham okazuje posłuszeństwo. Bóg także błogosławi tych, którzy błogosławią Abrahamowi.
    • Przekleństwa (nieposłuszeństwo) – Dla tych, którzy nie są posłuszni Bogu, a także dla tych, którzy przeklinają, czy pogardzają (1Mj 12, 3, słowo „przeklinających” może rozumieć także jak „pogardzających”) będą przeklęci przez Boga.
    • 12, 1–3 Przymierze między Bogiem i Abrahamem
      • Ziemia zamieszkania
      • Liczne potomstwo
      • Błogosławieństwa
      • Wszystkie plemiona ziemi błogosławione

 

Uwagi

    • „Historia” nie oznacza, że jest:
      • wyczerpująca: Nie próbuje zdać wyczerpującej relacji z wszystkich wydarzeń. Na przykład, mało jest napisane o życiu Izaaka, ale dużo o Jakubie.
      • bezstronna: bez boskiego działania. Koncentruje się na jednej rodzinie.
      • w porządku chronologicznym
      • bez elementów symbolicznych: Korzysta z symbolów, aluzji, metafor, itp.
    • Przedstawia historię, a nie mity.
    • Pokazuje Hebrajczykom skąd pochodzili ich przodkowie, i dlaczego znaleźli się w Egipcie.
    • Genealogie łączą Jakuba i jego dzieci z  starożytnymi pokoleniami, aż do Adama
    • Różnice od mitów mezopotamskich:
      • Mity są napisane używając terminologii mitycznej
      • Mity są napisane z punktu widzenia człowieka
      • Mity nie przedstawiają siebie jako prawdziwą historię

Chrystus w ST

    • w proroctwie: 3, 15; 12, 3; 26, 3; 46, 3; 49, 10
    • Typologicznie
      • Adam (Rz 5, 12-21; 1Kor 15, 21-22)
      • ofiara Abla (Jn 1, 29)
      • Melchizadek (Heb 7, 1-3; 11-17)
      • Józef (Matt 2, 13-15; Dz 7, 9. 10. 14. 52)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s